Jak powstaje otyłość?

Otyłość nie powstaje nagle. Nie budzimy się pewnego dnia z refleksją, że staliśmy się otyli. Przynajmniej w teorii. W praktyce często bywa tak, że dodatkowe kilogramy przybywają stopniowo, niemal niezauważalnie, często przez wiele lat. Wystarczy, że będziesz przybierała na wadze zaledwie 0,5 kg tygodniowo, a po roku przybędzie Ci aż 26 kg! Za dużo? Ok, weźmy 0,5 kg miesięcznie – po 5 latach będziesz miała aż 30 kg nadwagi!

Łatwo przegapić zwiększenie wagi o 0,5 kg. I tak przegapiamy do momentu, w którym nasze ulubione spodnie przestają się dopinać. Jeśli zlekceważymy ten ostrzegawczy sygnał, istnieje duża szansa, że w niedługim czasie nadwaga przerodzi się w otyłość. Walkę z dodatkowymi kilogramami nieustannie odkładamy na później wymyślając sobie dziesiątki wymówek:

  • jak będzie cieplej/zimniej,
  • jak będę miała więcej czasu/pieniędzy,
  • jak skończą się moje problemy…

Łatwiej kupić nowe spodnie, niż zrezygnować z utrwalonych nawyków i wprowadzić w swoim życiu znaczące zmiany.

Dlaczego tak łatwo tyjemy?

Przytyć jest niezwykle łatwo – tycie, w przeciwieństwie do bycia otyłym, jest przyjemne. Nierozłącznie związane ze słodkim lenistwem, drobnymi przyjemnościami… Dla bardzo wielu osób smaczne, często niezdrowe jedzenie jest istotnym elementem życia – rytualną przyjemnością, z której niezwykle ciężko zrezygnować. Jeśli cały dzień poświęcamy na wykonywanie nieprzyjemnych i męczących obowiązków, to wieczorem należy nam się przecież odrobina oddechu. Przyjemnością, po którą najłatwiej sięgnąć są słodycze, chipsy, tłuste, słone i niezdrowe potrawy, apetyczne wypieki i równie kaloryczny jak poprzednie z wymienionych rzeczy alkohol.

Czy wiesz, że kieliszek wina ma ok. 100 kcal? Aby przytyć wspomniane wcześniej 0,5 kg wystarczy średnio 3500 nadprogramowych kalorii. Jeśli przez miesiąc pozwolisz sobie na jeden kieliszek wina w ramach wieczornego relaksu, miesiąc zakończysz z ok. 0,5 kg na plusie*. Nie pijesz alkoholu? Świetnie! Założę się jednak, że w Twojej codziennej aktywności znajdą się inne pułapki kaloryczne – rzeczy, których nawet nie rejestrujesz, a które stopniowo pracują na Twoją otyłość. Weźmy dla przykładu:

jak powstaje otyłość

*Oczywiście pod warunkiem, że Twoja dieta jest prawidłowo zbilansowana, a jedynym „grzechem” jest ta jedna dodatkowa przekąska dziennie.

Wniosek: żeby przytyć np. 2 kg miesięcznie nie trzeba się jakoś specjalnie objadać. Wystarczy być systematycznym w niezdrowym nawyku, czyli np. jeść paczkę chipsów podczas codziennych seansów TV. Szkoda, że systematyczność w innych dziedzinach nie przychodzi tak łatwo…

Jak sprawdzić czy cierpisz na otyłość?

Otyłość diagnozujemy w sytuacji, w której BMI przekracza 30 (nadwaga to BMI od 25-30). Jak to sprawdzić? Wystarczy podzielić masę ciała podaną w kilogramach przez wzrost podany w metrach i podniesiony do kwadratu. Przykład:

BMI = 85 kg / (1,65 m x 1,65 m) = 85 / 2,7225 = 31,22 – otyłość

Otyłość jest konsekwencją zbyt wysokiej podaży energii, czyli przyjmowaniem większej ilości kalorii niż jesteśmy w stanie spalić. Może wiec wystąpić w sytuacji, w której dużo i niezdrowo jemy lub zbyt mało się ruszamy. Najczęściej oba te czynniki ze sobą współistnieją. Na zwiększoną skłonność do odkładania tkanki tłuszczowej mają również wpływ indywidualne predyspozycje, zaburzenia hormonalne, niektóre choroby i leki. W większości przypadków zdrowa dieta i aktywność fizyczna wpływa na obniżenie wagi, niezależnie od obecności dodatkowych czynników. Jeśli naprawdę rzetelnie przykładamy się do zrzucania wagi, a efekty są znikome lub żadne, warto skonsultować się z lekarzem.

Otyłość to poważny problem zdrowotny, który może doprowadzić do rozwoju wielu groźnych dla życia chorób, np. nadciśnienia, cukrzycy, miażdżycy, zawału serca, wylewu i problemów z kręgosłupem. Warto z nią walczyć nie tylko ze względów estetycznych czy psychologicznych, które również są bardzo istotne, ale przede wszystkim ze względów zdrowotnych. Im później zaczniesz walkę ze zbędnymi kilogramami, tym będzie ona trudniejsza i dłuższa. Jeśli potrzebujesz wsparcia w najtrudniejszym, pierwszym etapie walki z otyłością, zgłoś się do nas! Nasi specjaliści opracują dla Ciebie indywidualny plan walki z dodatkowymi kilogramami.