Efekt jo-jo – jak go uniknąć przy odchudzaniu?

Boisz się, że kilogramy, które straciłaś, wrócą, jak tylko zakończysz dietę? Dowiedz się jak uniknąć efektu jo-jo. Sprawdź co zrobić, żeby utrwalić efekty trudnego i wymagającego wielu wyrzeczeń odchudzania!

Skąd bierze się efekt jo-jo?

O efekcie jo-jo mówimy wtedy, gdy po zakończeniu odchudzania znów zaczynamy przybierać na wadze. Może okazać się, że bardzo szybko wrócimy do wyjściowej wagi sprzed odchudzania lub nawet ją przekroczymy.

Jedną z najpowszechniejszych przyczyn efektu jo-jo jest powrót do niezdrowych nawyków po zakończeniu odchudzania. Jesteśmy przez kilka miesięcy na restrykcyjnej diecie, trenujemy… Po uzyskaniu wymarzonej sylwetki „spoczywamy na laurach” i wracamy do niezdrowego sposobu odżywiania, rezygnujemy z aktywności fizycznej. Powrót zbędnych kilogramów jest w takiej sytuacji kwestią czasu.

Jeśli jemy za dużo i spalamy za mało, nasz organizm w naturalny sposób zaczyna magazynować dodatkowe kalorie. Jeśli mamy skłonność do tycia, bardzo łatwo o szybki powrót zbędnych kilogramów.

Jak uniknąć efektu jo-jo? 5 skutecznych wskazówek!

WSKAZÓWKA 1 – Nie stosuj bardzo restrykcyjnych diet

Restrykcyjne diety wprawdzie pozwalają bardzo szybko schudnąć, ale ryzyko powrotu kilogramów jest znacznie większe, niż w przypadku mniejszej redukcji ilości przyjmowanych kalorii.

WSKAZÓWKA 2 – Zwolnij!

Jeśli chcemy schudnąć zbyt szybko, z reguły robimy rzeczy nierozsądne. Jak wyżej, wprowadzamy restrykcyjne zmiany w diecie lub robimy codzienne, mordercze treningi. Nasz organizm potrzebuje równowagi. Im wolniej chudniemy, tym większa szansa, że efekty pozostaną z nami na stałe.

WSKAZÓWKA 3 – Zmiany w stylu życia wprowadzaj stopniowo

Zamiast brać udział w maratonie, wybierz się codziennie na krótki spacer. Zamiast przerzucać się na pierś z kurczaka na parze przez 7 dni w tygodniu, stopniowo zmniejszaj porcje i wprowadzaj zdrowe zamienniki ulubionych, wysokokalorycznych produktów. Jeśli dasz czas swojemu ciału i psychice, będzie Ci łatwiej przyzwyczaić się do nowych, zdrowych nawyków.

WSKAZÓWKA 4 – Nie porzucaj diety po uzyskaniu oczekiwanej wagi

Jeśli udało Ci się schudnąć, nie wracaj do poprzedniego sposobu odżywiania. Możesz nieco zwiększyć kaloryczność posiłków – wcześniej zależało Ci na tym, żeby chudnąć, teraz koncentrujesz się na utrzymaniu wagi. Nie należy jednak uznawać, że od dziś można z powrotem zajadać się pizzą i ciastkami – to najkrótsza droga do efektu jo-jo. Zwiększanie kaloryczności posiłków również warto rozplanować na kilka tygodni. Zwiększenie porcji z dnia na dzień może sprawić, że organizm zacznie magazynować dodatkowe kalorie.

WSKAZÓWKA 5 – Ruszaj się!

Po kilku miesiącach walki o szczupłą sylwetkę jest duża szansa, że aktywność fizyczna „weszła Ci w krew”. Nie zmarnuj tego – nadal bądź aktywna! Dzięki temu będziesz na bieżąco spalać dodatkowe kalorie, które pojawią się np. w związku z chwilowymi odstępstwami od diety.

Szczupła sylwetka wymaga zmiany stylu życia!

Brutalna prawda jest niestety taka, że jeśli chcemy mieć ładną sylwetkę, musimy o nią dbać przez cały czas, a nie wyłącznie w momentach, w których dochodzimy do wniosku, że kilogramów jest trochę za dużo. Tylko zdrowe odżywianie i regularny ruch zapewnią nam utrzymanie efektów terapii odchudzającej.

Dodatkową zaletą kontynuowania zdrowego sposobu odżywiania jest wyrzeźbienie sylwetki, poprawa ogólnej kondycji organizmu i ujędrnienie skóry. Nie jesteśmy już wyłącznie szczupłe, ale również sprawne i pięknie zbudowane. Nadmiar skóry po utracie zbędnych kilogramów zmniejsza się, a cellulit zaczyna znikać. Jeśli już w trakcie odchudzania zaczniemy dodatkowo stosować zabiegi wyszczuplające, ujędrniające i antycellulitowe, znacznie zwiększamy szansę na to, że za kilka miesięcy po naszej starej figurze nie zostaną już żadne przykre pamiątki!