Dieta śródziemnomorska – czysta przyjemność?

Rozpoczynamy cykl, w którym weźmiemy pod lupę wszystkie najpopularniejsze diety. Która z nich zapewni Ci najlepsze efekty utraty wagi i uchroni przed efektem jojo? Zaczniemy od diety śródziemnomorskiej. Sprawdź, na czym polega, jakie są jej zalety, wady i czy rzeczywiście pozwala trwale schudnąć!

Dlaczego lubimy dietę śródziemnomorską?

Dieta śródziemnomorska wywołuje chyba najcieplejsze skojarzenia ze wszystkich gotowych diet. Być może dlatego, że już samo miejsce jej pochodzenia przywołuje na myśl wakacyjny klimat, piękne krajobrazy i pozytywne podejście do życia. Nie bez znaczenia jest również fakt, że dieta śródziemnomorska nie wymaga od nas rewolucyjnych wyrzeczeń. Oczywiście trzeba pozbyć się ze swojego jadłospisu pewnych produktów, ale w zamian dostajemy sporo naprawdę smacznych zamienników.

Na czym polega dieta śródziemnomorska?

Dietę śródziemnomorską zaliczamy do tzw. diet naturalnych. Naśladuje ona sposób odżywiania często praktykowany w rejonie Morza Śródziemnego, choć w wersji dla osób odchudzających się, jest nieco bardziej rygorystyczna i wymaga (przynajmniej w pierwszym etapie) liczenia kalorii.

Głównym założeniem tej diety jest ograniczenie spożycia mięsa (szczególnie czerwonego), na korzyść warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych i ryb. Białko zwierzęce staramy się zastępować białkiem roślinnym. Stawiamy również na produkty, które są jak najmniej przetworzone.

Dieta śródziemnomorska – jak wpływa na wagę i na zdrowie?

Dieta śródziemnomorska jest dietą, która pomaga chudnąć w zdrowym tempie, czyli ok. 4 kilogramów miesięcznie. Warto jednak dodać, że niektóre produkty zalecane w tej diecie (np. ryby i oliwa) zawierają sporo tłuszczu, co z kolei może spowolnić odchudzanie. Dobra wiadomość jest taka, że są to „zdrowe tłuszcze”, które pozytywnie wpływają na wiele procesów zachodzących w organizmie.

Dieta śródziemnomorska ma sporo pozytywnych działań zdrowotnych:

  • pomaga obniżyć poziom „złego” cholesterolu,
  • obniża ciśnienie,
  • zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia,
  • dostarcza dużych ilości antyoksydantów, co pozytywnie wpływa na wszystkie procesy zachodzące w organizmie, chroni przed wieloma chorobami i opóźnia procesy starzenia,
  • ze względu na dużą zawartość błonnika świetnie wpływa na pracę układu pokarmowego,
  • obniża ryzyko choroby nowotworowej,
  • poprawia samopoczucie, dodaje energii.

Co jeść w ramach diety śródziemnomorskiej?

Wśród produktów zalecanych dla osób będących na diecie śródziemnomorskiej są:

  • ryby i owoce morza,
  • warzywa (gotowane i surowe),
  • rośliny strączkowe,
  • owoce (świeże i suszone),
  • pełnoziarniste pieczywo, makarony, kasze, brązowy ryż (w rozsądnych ilościach),
  • orzechy

Ważnym elementem diety śródziemnomorskiej jest oliwa z oliwek i zioła, którymi staramy się zastępować sól (np. bazylia, oregano, tymianek). Do wielu potraw dodaje się cebulę i czosnek, które mają świetne właściwości antybakteryjne. Zaleca się również ograniczenie smażenia.

Nie należy spożywać (lub spożywać w bardzo ograniczonej ilości):

  • nabiału (jeśli spożywamy to tylko chudy, w niewielkich ilościach),
  • mięsa (ograniczamy przede wszystkim mięso czerwone),
  • białego pieczywa i makaronu,
  • słodyczy.

Dieta śródziemnomorska to świetny sposób na zdrowe i smaczne żywienie, choć należy zaznaczyć, że produkty, które należy wykorzystywać, nie należą do najtańszych. Warto jednak potraktować ten sposób żywienia jako inwestycję w swoje zdrowie, samopoczucie i zgrabną sylwetkę!