Dieta Dukana – czy jest bezpieczna?

Dieta Dukana bywa również nazywana dietą białkową. Stosuje się ją w celu szybkiej i znacznej utraty kilogramów. Głównym założeniem diety Dukana jest spożywanie dużych ilości białka i znacznej redukcji spożycia tłuszczu i węglowodanów. Taki sposób odżywiania może być obciążający dla organizmu, który przecież potrzebuje dostarczania zróżnicowanych składników odżywczych. Czy w takim razie dieta Dukana jest bezpieczna? Jakie są jej główne założenia? Ile można schudnąć, korzystając z diety białkowej?

Dieta Dukana – na czym polega?

Dieta Dukana podzielona jest na kilka etapów, w których powinno się spożywać tylko określone produkty. Plan poszczególnych etapów zależy od tego, ile kilogramów chcemy zrzucić.

Faza 1 – OCZYSZCZENIE ORGANIZMU

W przypadku chęci zrzucenia ok. 5 kilogramów, pierwszy etap diety powinien trwać 2 dni. Większa utrata wagi oznacza wydłużanie czasu trwania pierwszego etapu, aż do nawet 7-10 dni (w przypadku chęci zrzucenia 40 kilogramów). Oczywiście to tylko wstęp do redukcji wagi – zrzucenie wspomnianych 40 kilogramów zajmie nam znacznie więcej czasu…

W pierwszej fazie diety możemy jeść jedynie chude mięso, ryby, owoce morza, chudy nabiał i wybrane przyprawy.

Faza 2 – UTRATA WAGI

Druki etap diety Dukana trwa tak długo, aż osiągniesz swoją wymarzoną wagę. W tym okresie możesz jeść wszystkie produkty z pierwszej fazy + dodatkowo większość warzyw. Zakazane są np. ziemniaki, kukurydza i rośliny strączkowe. Posiłki dobrze jest przygotowywać gotując je na parze, a warzywa najlepiej jeść na surowo.

Faza 3 – UTRWALENIE EFEKTÓW

Trzeci etap diety Dukana rozpoczynamy w momencie, w którym osiągniemy swoją wymarzoną wagę. Jego głównym zadaniem jest zredukowanie ryzyka wystąpienia efektu jojo. W tym okresie powoli wprowadzamy do diety pozostałe produkty, których unikałyśmy przez ostatnie tygodnie, np. owoce, chleb pełnoziarnisty czy sery. Dwa razy w tygodniu można jeść makaron, kaszę lub ziemniaki. Takie produkty powinny być spożywane maksymalnie raz dziennie, dodatkowo trzeba przynajmniej raz w tygodniu wrócić do sposobu odżywiania z pierwszej fazy, czyli przyjmować wyłącznie produkty białkowe.

Długość trwania trzeciego etapu diety Dukana zależy od tego, ile kilogramów zrzuciłyśmy. Tę liczbę należy pomnożyć przez 10, czyli np. po utracie 10 kilogramów, trzeci etap diety Dukana należy wydłużyć do 100 dni.

Faza 4 – ZAKOŃCZENIE ODCHUDZANIA

W czwartym etapie diety możemy wrócić do normalnego, choć rozsądnego sposobu odżywiania. Raz w tygodniu należy zrobić dzień, w którym będziemy spożywać wyłącznie produkty białkowe.

Dlaczego dieta Dukana jest popularna?

Dieta Dukana ma w sobie 4 czynniki, które sprawiają, że opisane niżej ryzyka zdrowotne na wielu osobach nie robią żadnego wrażenia, mianowicie:

  • nie nakazuje restrykcyjnego zmniejszania porcji – ważniejsze od tego ile jemy, jest to, co jemy,
  • umożliwia szybką i naprawdę znaczną utratę kilogramów,
  • mimo to ryzyko efektu jojo – jest mniejsze niż przy innych dietach.
  • nie nakazuje, a wręcz nie zaleca intensywnej aktywności fizycznej.

Dieta marzeń, prawda? Zanim skusisz się na jej wypróbowanie, przeczytaj koniecznie jakie ryzyko niesie za sobą taki sposób odżywiania.

Czy dieta Dukana jest bezpieczna?

Na pewno jest ryzykowna. Nasz organizm potrzebuje wszystkich składników odżywczych, a ta dieta mocno ogranicza lub nawet zupełnie eliminuje przyjmowanie produktów z dużą ilością tłuszczów i węglowodanów. Te składniki są niezbędne do prawidłowego przebiegu wielu procesów w naszym organizmie.

Na braku tłuszczu i węglowodanów cierpi wiele narządów wewnętrznych, co w wielu przypadkach doprowadza do mniej lub bardziej poważnych problemów ze zdrowiem. Niebezpieczny jest również nadmiar białka, z którym wątroba i nerki nie mogą sobie poradzić – dochodzi do zaburzenia pracy tych narządów. Kolejnym problemem związanym z dietą Dukana są możliwe niedobory witamin i minerałów. W pewnych etapach zaleca się nawet dodatkową suplementację – warto pamiętać, że cenne składniki w tabletkach są znacznie gorzej przyswajane przez organizm.

Do najpoważniejszych komplikacji zdrowotnych związanych z dietą Dukana zalicza się:

  • zaburzenia pracy wątroby i nerek,
  • zwiększone ryzyko nadciśnienia i miażdżycy,
  • szybszy postęp osteoporozy,
  • kamica nerkowa i kamica pęcherzyka żółciowego,
  • zwiększone ryzyko nowotworów.

Nie bez znaczenia jest również:

  • pogorszenie samopoczucia,
  • osłabienie, nieustanne zmęczenie,
  • problemy z cerą, włosami i paznokciami,
  • problemy z zaparciami.

W związku z mniejszą ilością energii na diecie Dukana nie zaleca się intensywnego wysiłku fizycznego, a jak wiadomo, ruch jest zbawienny dla kondycji całego organizmu.

Czy wygoda i spektakularne efekty są warte takiego ryzyka? Większość specjalistów odradza stosowanie diet, które tak mocno ingerują w pracę naszego organizmu. Kluczem do szczupłej sylwetki jest rozsądny, zbilansowany sposób odżywiania i regularna aktywność fizyczna.