Czy na diecie można jeść owoce?

Przed nami sezon na owoce i sezon na odchudzanie! Czy ta zbieżność jest przypadkowa? Czy podczas diety rzeczywiście warto postawić na owoce? Które z nich dostarczą organizmowi najmniej kalorii, a które mogą negatywnie wpłynąć na wygląd sylwetki? Dowiedz się wszystkiego na temat owoców i odchudzania!

Z niemal każdej strony docierają do Ciebie komunikaty, że zdrowa dieta to taka, która zawiera jak najwięcej warzyw i owoców. Trudno się z tym nie zgodzić, niemniej jednak w przypadku diety odchudzającej warto przyjrzeć się proporcjom w jakich przyjmujemy te dwie grupy produktów.

Zalety spożywania owoców

Owoce dostarczają organizmowi wielu cennych składników. Najbardziej podstawowym z nich jest woda, której owoce zawierają średnio 80-90%! To świetny sposób na skuteczne nawodnienie organizmu, nie tylko w upalne dni. Kolejne cenne składniki to witaminy, minerały, przeciwutleniacze i inne. Warto również wspomnieć o błonniku, który reguluje pracę układu pokarmowego i ułatwia odchudzanie. Czy owoce mają jakieś wady?

Uwaga na owoce podczas odchudzania!

Jedyną wadą owoców, szczególnie w kontekście utraty zbędnych kilogramów, jest stosunkowo duża zawartość cukrów prostych. Oczywiście znacznie rozsądniej jest zjeść owoc niż np. ciasteczko (ze względu na pozostałe, cenne składniki owoców), niemniej jednak nadmiar cukru zaszkodzi nam niezależnie od tego skąd cukier będzie pochodził.

Najwięcej cukru mają banany, winogrona, awokado oraz suszone owoce, takie jak daktyle lub morele. Warto również uważać na jabłka, śliwki, brzoskwinie, pomarańcze i czereśnie. To co mocno słodkie, najprawdopodobniej nie będzie służyło naszej figurze, chociaż w przypadku owoców i ich związku z odchudzaniem warto tak naprawdę brać pod uwagę aż 3 czynniki – ogólną kaloryczność, zawartość cukru i indeks glikemiczny. Wszystkie te wartości zwykle są ze sobą związane, niemniej jednak występują pewne odstępstwa od reguły: słodkie=kaloryczne=wysoki IG. Dobrym przykładem są czarne porzeczki, które chociaż mają stosunkowo sporo kalorii, to jednak mają niski indeks glikemiczny. Jeśli chcesz zmienić dietę na zdrową i lubisz jeść owoce, przeanalizuj dokładnie dostępne w internecie tabele i wybierz takie owoce, które jednocześnie mają niski indeks glikemiczny, niską kaloryczność i nie zawierają dużej ilości cukru.

Do owoców bezpiecznych, czyli spełniających wszystkie podane wyżej wymagania zaliczamy np.:  jagody, agrest, maliny, truskawki, wiśnie.

 Nie rezygnuj, jedz rozsądnie!

Jeśli uwielbiasz słodycze, a marzysz o tym, żeby zrzucić kilka kilogramów, owoce mogą być świetnym zamiennikiem. Uważaj jednak, żeby nie zamienić jednego „nałogu” na drugi. Staraj się jeść owoce o niskiej kaloryczności w umiarkowanych ilościach. Uważaj również na soki owocowe. Te przetworzone często są dodatkowo dosładzane. Soków naturalnych się nie dosładza, co nie zmienia faktu, że do wytworzenia soku potrzeba sporej ilości owoców. Może się zdarzyć, że po wypiciu szklanki soku dostarczysz organizmowi taką samą lub nawet większą ilość cukru, niż w przypadku zjedzenia naprawdę ciężkiego deseru.

Owoce są bardzo zdrowe, ale nie należy przesadzać z ilością. Jeśli jesteś głodna, lepiej wybrać równie zdrowe i z reguły mniej tuczące warzywa. Umiar w jedzeniu owoców jest zalecany również osobom, które cierpią na cukrzycę, alergie lub problemy z układem pokarmowym.