Błonnik pokarmowy pomoże Ci schudnąć!

Czy wiesz, że masz sprzymierzeńca w walce ze zbędnymi kilogramami? Pomoże Ci wtedy, kiedy Ty zupełnie stracisz motywację, zniweluje skutki Twoich małych grzeszków, zrobi porządek tam, gdzie sama nie masz możliwości posprzątać! Sprawdź, w jaki sposób błonnik może wspomóc Twoją walkę o szczupłą sylwetkę!

Czym jest błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

Błonnik pokarmowy to nazwa grupy substancji pochodzenia roślinnego, które nie są trawione przez organizm. Nie są trawione, a więc po prostu „przelatują” przez układ pokarmowy, wykonując przy tym wiele bardzo pozytywnych dla zdrowia i sylwetki zadań.

ZADANIE 1. Hamuje uczucie głodu

Jedną z najbardziej pomocnych właściwości błonnika jest hamowanie apetytu. Dzieje się tak, ponieważ błonnik, który trafił do układu trawiennego chłonie duże ilości wody i w związku z tym  znacznie zwiększa swoje rozmiary. Żołądek jest pełny = nie ma uczucia głodu. Błonnikiem nie możemy oczywiście zastąpić racjonalnej diety, ale to świetny ratunek w sytuacji, w której dopiero zaczynamy swoją przygodę z odchudzaniem i ciężko nam się przestawić na jedzenie mniejszych porcji oraz w przypadku niepohamowanej ochoty na podjadanie.

ZADANIE 2. Wchłania to, co niepotrzebne

Błonnik pokarmowy ma świetne właściwości wchłaniania substancji, które w danej chwili są niepotrzebne lub po prostu niezdrowe. Zjadłaś dziś za dużo szkodliwego tłuszczu? Błonnik wchłania cholesterol i triglicerydy, dzięki czemu zmniejsza ryzyko miażdżycy i wspomaga walkę z dodatkowymi kilogramami. Każdy gram błonnika zapobiega wchłanianiu 7 nadprogramowych kalorii! Masz na sumieniu jakiś wysoko przetworzony produkt, co do którego pochodzenia nie jesteś pewna? Błonnik wchłania niektóre szkodliwe substancje, np. metale ciężkie i przyspiesza ich usuwanie z organizmu.

ZADANIE 3. Wymiata zanieczyszczenia

Włókna błonnika możemy porównać do małej miotełki, która wymiata z naszych jelit wszystkie niepotrzebne, zalegające tam resztki pokarmowe. Jelita nie są gładką rurką przez którą przepływa jedzenie. Są niesamowicie pofałdowane – każda „fałdka” do dodatkowa powierzchnia wchłaniająca cenne składniki odżywcze. Taka budowa jelit ma jednak również swoje negatywne konsekwencje. Jeśli stosujemy niewłaściwą dietę i mamy mało ruchu, w jelitach mogą zalegać niestrawione resztki jedzenia, co niekorzystnie wpływa na nasze samopoczucie, sylwetkę i trawienie. Błonnik, jako, że nie jest przez organizm trawiony, zabiera ze sobą resztki pokarmowe, w naturalny sposób oczyszczając jelita. Zawdzięczamy mu niesamowite uczucie komfortu i lekkości!

Dodatkowe właściwości błonnika pokarmowego

Za co jeszcze odpowiada błonnik? Poniżej kilka ważnych funkcji tego wspaniałego składnika:

  • poprawia perystaltykę i ukrwienie jelit,
  • pomaga utrzymać stały, niski poziom cukru we krwi, ogranicza napady wilczego głodu i odgrywa ważną rolę w profilaktyce cukrzycy,
  • wspomaga utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej, dzięki czemu ogranicza potrzebę stosowania probiotyków,
  • zapobiega zaparciom i chorobom jelit,
  • stymuluje odporność organizmu.

Jakie są najlepsze źródła błonnika?

Najlepsze rezultaty możemy uzyskać stosując błonnik z naturalnych źródeł, takich jak: warzywa (np. ziemniaki, marchew, cebula, kalafior, brokuły, kapusta pekińska, szpinak, pomidory), owoce (np. jabłka, banany, gruszki, brzoskwinie, morele, śliwki), nasiona roślin strączkowych (np. fasola, soja), produkty pełnoziarniste, otręby (np. pszenne, kukurydziane, jęczmienne), orzechy i inne. Istnieje również możliwość suplementacji błonnika gotowymi preparatami. Ważne, aby przestrzegać zalecanych norm (od 25 do 35 g/dobę). Zarówno niedobór, jak i nadmiar błonnika mogą być szkodliwe dla organizmu.