Beta–karoten – jak wpływa na skórę i na cały organizm?

Czym jest beta-karoten i w jakiej formie warto go stosować, żeby odmłodzić skórę i zadbać o kondycję całego ciała? Dowiedz się jakie są najbardziej przyswajalne źródła β–karotenu!

Czym jest beta-karoten i jak wpływa na skórę?

Beta–karoten to pomarańczowy barwnik roślinny należący do grupy karotenoidów. W organizmie człowieka pełni bardzo ważną funkcję – to właśnie z niego wytwarzana jest witamina A.

Najbardziej znanym źródłem β–karotenu jest marchew, ale barwnik ten występuje również w innych pomarańczowych, żółtych i czerwonych warzywach i owocach, np. w dyni, pomarańczach, papryce, morelach, brzoskwiniach i pomidorach. Znajdziemy go również w zielonych warzywach, które swój kolor zawdzięczają innemu barwnikowi – chlorofilowi. W tych roślinach karotenoidów jest nieco mniej.

Jak β–karoten wpływa na skórę?

Zarówno beta–karoten, jak również powstająca z niego witamina A, mają bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania skóry. Regulują proces wzrostu i różnicowania się komórek naskórka, włosów i paznokci, a także mają istotne znaczenie w utrzymaniu równowagi wodno-lipidowej. Normalizują proces wytwarzania sebum i pomagają zatrzymać wodę w naskórku, zapobiegając nadmiernej suchości skóry.

Beta-karoten opóźnia procesy starzenia się skóry i usprawnia jej regenerację. Wspomaga redukcję istniejących zmarszczek, a także zapobiega powstawaniu kolejnych. Ma również bardzo korzystny wpływ na stan skóry tłustej i trądzikowej. Ogranicza nadmierną produkcję łoju i zmniejsza ilość wykwitów trądzikowych.

Beta–karoten jest silnym antyoksydantem – neutralizuje działanie wolnych rodników, które powstają w skórze w wyniku działania szkodliwych czynników zewnętrznych, takich jak promieniowanie UV, stres i zanieczyszczenia. β–karoten zapobiega niszczeniu materiału genetycznego komórek skóry, chroni kolagen i elastynę, dzięki czemu ogranicza przedwczesne powstawaniem zmarszczek, a także ogranicza inne niekorzystne procesy związane z fotostarzeniem skóry, np. redukuje problem powstawania przebarwień.

Jeśli przyjmujemy za dużo β–karotenu, nadmiar tego barwnika odkłada się w skórze, co można zaobserwować w postaci lekko pomarańczowego zabarwienia. Wie o tym każdy, kto regularnie pije sok z marchwi. Nagromadzony w skórze β–karoten zapewnia dodatkową, aczkolwiek niewielką ochronę przeciwsłoneczną, a także przyspiesza opalanie.

Jak beta-karoten wpływa na cały organizm?

Beta-karoten obniża poziom złego cholesterolu, dzięki czemu zmniejsza ryzyko miażdżycy, zawału serca i udaru mózgu. Dzięki właściwościom antyoksydacyjnym ogranicza ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów, np. jamy ustnej i pęcherza moczowego. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że badania przeprowadzone nad wypływem suplementacji beta-karotenu na ryzyko wystąpienia raka płuc u palaczy wykazały, że suplementacja może w niewielkim stopniu zwiększać to ryzyko. Osoby palące nie powinny więc przyjmować suplementów z β–karotenem.

Kolejną bardzo ważną funkcją beta-karotenu jest wspomaganie narządu wzroku. β–karoten poprawia widzenie po zmroku, zmniejsza ryzyko zaćmy, zespołu suchego oka i zwyrodnienia plamki żółtej.

Czy warto suplementować beta-karoten?

Liczne badania naukowe wykazały, że zdecydowanie najlepsze efekty dla całego organizmu ma przyjmowanie beta-karotenu w stanie naturalnym, czyli po prostu jedzenie warzyw i owoców. Już jedna marchewka dziennie zmniejsza ryzyko miażdżycy, udaru mózgu (o 70%) i zawału serca (o 30%). Jeśli mimo wszystko zdecydujesz się na przyjmowanie suplementów, wybieraj te, które zostały stworzone z naturalnych surowców, np. z alg. To właśnie β–karoten z alg ma najbardziej zbliżoną strukturę do beta-karotenu naturalnie występującego w warzywach i owocach. Syntetyczny beta–karoten jest znacznie mniej skuteczny.